הזיכרון החי של שוקי

מיהו גיבור? ומהי סיכת האומץ?

התשובה מוגדרת על ידי מי שואל: "ההצלחה אינה סופית, הכישלון אינו הרסני, האומץ הוא זה שקובע"

שוקי נפל בעת מילוי תפקידו ביום כ"ו בניסן התשע"ב 18.04.2012.
שוקי הוא הגיבור שלנו, אומרים חבריו ומשפחתו. מדוע ?
שוקי נפל במבצע צבאי, לא במלחמה.
חבריו של שוקי העניקו לו מדליית עוז וגבורה, למה גבורה?
יהושע (שוקי) נתפס כגיבור משום שהייתה לו יכולת הבחנה מיוחדת של אומץ ומסוגלות. הוא נתן השראה לחבריו ולכל האנשים סביבו עם אידיאלים חיוביים ועידוד לעולם לא להרים ידיים ולוותר על חלומותיהם.
שוקי היה גיבור מפני שהוא תמיד שם את צרכי האחר לפני שלו והיה מוכן לסכן את חייו עבור כל אחד. הגבורה שלו רק ניסתה להגיע לפסגה הגבוהה ביותר כחייל פשוט בצה"ל. גבורתו הוכיחה ביצועים איכותיים באומץ בלתי מוגבל, כדי להגיע ליחידת העילית – יחידת יהלום.

צל"ש אמונה וגיבורי מלחמה

גיבור הוא לא רק אדם חזק שהיה במלחמה, וגם לא רק אדם שחזר הביתה מהשבי אחרי תקופה ארוכה. גיבור הוא גם האיש שנלחם כנגד כל הסיכויים ולמרות כל הקשיים במסגרת הצבאית התובענית, והביס אותה.
אתה שוקי, אחד כזה ועל כך אתה ראוי לקבל את התואר "גיבור".

(מתוך מכתב שנכתב לשוקי ע"י חברו אביב נדב)

הרעיון להעניק תואר של "גיבור" גם לחייל שלא היה במלחמה אושר על ידי מפקדיו של שוקי. הם סיפרו כי במהלך אימון הצוערים התבקשו החיילים למלא טופס סוציומטרי, וכולם הופתעו לגלות כי היה החייל המועדף ביותר שנבחר מבין מאות מחבריו היה שוקי:
"מי החבר הכי טוב שלך? ← שוקי
את מי היית רוצה לראות מפקד? ← שוקי
עם מי היית רוצה לשרת ולראות בצוות שלך במבצע חשוב? ← שוקי"

נקודה זו הועברה והובהרה על ידי הרמטכ"ל תא"ל בני גנץ ללאה, אמו של שוקי, כשנסעה עמו לפולין במהלך מצעד החיים. הוא סיפר לה כי מהמידע שאסף ממפקדו וחבריו של שוקי, לדעתו הוא כבר קיבל ציון לשבח (מדליה גבוהה, סיכת עוז וגבורה) על ידי חבריו. הציון שקיבל שוקי בטופס הסוציומטרי היה מהטובים ביותר שראה אי פעם. בצה"ל, או בכל צבא כעניין שבעובדה, אין זה נפוץ להפקיד את חייך בידיו של אדם.